CrossFit, Tabata och Fighter Fitness!

Förra veckan var jag nere i Malmö och körde ett Fighter Fitness-pass med Martin Rosell på Fitness24Seven. Det är i princip fysövningar för kampsportare. Träna styrka, explosivitet, snabbhet, uthållighet och allt annat som behövs i en fight. Ett väldigt välbalancerat och enkelt pass. Det som jag faktiskt var glatt överraskad av var hur lite man behövde tänka. Visserligen hade jag koll på flera av övningarna sedan tidigare men det är ändå inte samma sak som koreografier. Övningens funktion kändes klart och tydligt samtidigt som man bara behövde tänka "KÖTTA". Härligt! Det som förekom var bland annat Animal Walks och Tabataintervall (mer om detta nedan) .

Martin kör själv mycket intervallträning, CrossFit och har kampsportsbakgrund i bland annat Boxning och Tae Kwon Do. SÅ DET VAR ÄKTA! :D

Det var en bra betoning på uppvärmingen och varför vi värmer upp vilket jag personligen anser inte pratas tillräckligt om. Skaderiskminimering och ökad potential effektivitet/outcome av träningen är några av de viktigaste anledningarna till uppvärmning. Detta förbigår dock allt för många i dagens stressade tillvaro. 5 minuter på gångbandet eller några lätta repetitioner med lätta vikter innan de börjar MAXA....--> AJ! Man kan förstöra muskler, leder och dra på sig skador som tar väldigt lång tid att läka.

Mjukdelsskador tar inte sällan LÄNGRE tid att läka än skelettskador. Tänk på det!!


Det var mitt tredje pass den dagen och jag hade lyckats skada min fot men det glömde jag ganska snabbt. Hann ta några bilder. Här kommer 2 av dessa :)

Kan tala om att jag beställt den T-shirten och 2 till :D Direktlänk till EU-shopen här.

Har bollat mycket tankar med Martin och efter passet fick jag för mig att kolla upp CrossFit ännu mer. Har börjat köra Tabataintervaller och bakat in lite CrossFit-övningar. Sitter mest fortfarande och försöker ladda på övningsdatabasen i huvudet. Försöker gå igenom övningar och slipa på teknik för att kunna maxa sen. SUPERKUL med ny kunskap :D Det råkar ju vara GRYM träning också!!

Filosofin med CrossFit är att man ska ha en grym "allround"-fitness! Alltså vara vältränad till att kunna ta sig an nya övningar och fysiskt kunna klara av dessa. De har publicerat en artikel om vad de anser att CrossFit och den typen av Fitness handlar om.

I torsdags körde jag ett helt underbart Tabatapass.

Vad är Tabata?


Tabataintervall är att köra en övning i 20 sekunder sen vila i 10 sek. Detta gör man 8 gånger och har då kört en övning med intervall i 4 minuter. Jag kör halvtabata nu i början. Tycker det är lite roligare med mer explosivitet. Det innebär att jag kör 20/10sek 4 gånger istället för 8. Då har jag arbetat med en övning i 2 minuter.
Det som är fiffigt med Tabata är att man arbetar med anaerob förbränning utan att tumma på den aeroba! Med aeroba ökar man sin kardiovaskulära och respiratoriska uthållighet men till en kostnad av anaeroba kapaciteten. Med Tabata kan du öka styrka, explosivitet, uthållighet och kapacitet UTAN att det kostar aerob kapacitet.
Fattar ni?! Man jobbar i korta intervaller och hårt vilket gör att andra system i kroppen också börjar jobba :) Bra grejer. Googla Tabata eller Aerobic vs Anaerobic exercise så kan ni luska vidare.

Torsdagspasset:

- Tricepspress. Händerna och benen upphöjt.

- Mage med Chinnies, Cross-legged crunch och compound crunch.

- Marklyft med 20kg. Vet inte vad stången vägde, men mer än vad jag trodde!!

- Armhävningar med händerna på stepbräda. Brett mellan händerna så att det tog mer på bröst.

- Squats (benböj). Enast med kroppsvikt och det tar i låren tro mig!

- Shoulderpress. Med stång. Ska kolla vikten nästa gång :P

- Cross-limbed Superman. Ligger på mage, lyfter hög ben och vänster arm. Vice versa.

- Bicepscurls. Ska kolla vikten där med :P

Summa: 8 halvtabator = 16 minuter totalt. Hade kanske 2 minuter vila mellan övningarna.

Ser kanske enkelt ut men det är explosivitet och intensitet som gör det jobbigt. Inte mesa! :D

Ska köra denna workouten ett tag. Kolla teknik, bli bättre och kunna pressa mer varje gång. När det känns för bra så byter jag regime :)

Min semester kommer bli så rolig!!! Hur underbart kommer det inte bli att köra på stranden!? Längtar!

/A

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0