Hur träning förebygger Hjärt- och Kärlsjukdomar.

För er som undrar hur träning förebygger hjärt- och kärlsjukdomar:

 

Svaret är kollateraler!

 

Det är nya blodkärl som bildas i kroppen under träning i bland annat i hjärtat. Om något kärl är för trångt (pga fel kolesterol, genetik, rökning etc) så kan nya kärl bildas vid sidan av (kollateralt) om det förträngda kärlet och överta dess funktion. Är inte kroppen fiffig?! :D

 

Träning är det absolut bästa sättet att forma kollateraler, öka syresättningen och slagvolymen i hjärtat.

 

Vad är då slagvolym?

 

Jo, hur mycket av blodet i hjärtat som faktiskt pumpas ut vid varje kontraktion. Allt blod i hjärtat pumpas inte ut vid varje slag! Då hade hjärtat varit snustorrt mellan slagen och det funkar ju inte riktigt :) Blodomloppet är precis vad det låter. ETT OMLOPP! Det är kontinuerligt. Så om man ökar mängden blod som pumpas ut (det startar ju inte bara så utan sker successivt men för att göra det kortfattat så..) så ökar man blodet som är i omlopp och "hastigheten" på detta därav även hastigheten hjärtats fylls på. Hastigheten kan vi kalla slagfrekvens, alltså antalet slag per minut (puls).

 

Skulle vi då lägga ihop dessa värden får man hjärtminutvolym. Alltså hur mkt blod hjärtat har pumpat RUNT (inte ut) på en minut :D Min slagfrekvens i vila är 62slag/min och normal slagvolym hos otränad person beräknas 70ml/min. Slagvolymen hos vältränade personer kan räknas på 140 eller t.o.m högre. Jag klassar mig själv som relativt vältränad, ska vi höfta på 90ml/min? haha Det går att kolla upp hos läkare.

 

Min hjärtminutvolym (HMV) är alltså 62x90 = 5580 ml/min.

 

Lite över 5 liter vilket anses vara den normala blodvolym som cirkulerar i ett blodomlopp under 1 min. Hos en relativt vältränad person kan HMV öka till 25-30 liter vid maxansträngning!!! Alltså ökar både slagfrekvensen och slagvolymen för att pumpa ut och syresätta alla celler! Det enda i behöver göra är att RÖRA PÅ OSS! BODYCOMBAT, BODYPUMP, BODYBALANCE, Zumba, Step, IW, Spinning, Salsa.... YOU NAME IT! :D

 

Hjärtat är en MUSKEL! En unik muskel med unika muskelfibrer! Den måste också tränas! :)

 

Keep fighting!

/AW

 

Bra sida med lite info som är kortfattad är Träningslära. Länkad direkt till artikeln om Hjärta, lungor och blodomlopp.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0