Sommar och Semesterträning

Hur tänker ni egentligen? Är sommaren och semestern en tid att slappa? En tid där man förtränger tankarna om måsten och krav. "Måste gå på gym, krav att se tränad ut, måste vara hälsosam, krav på jobb, krav i skolan, måste ordna allt inom en viss tid etc" Tycker ni att ni förtjänat några veckors "vila" från träning?

Jag håller fullständigt med att man ska släppa krav och måsten som gör ens vardag till stressig men träning ska inte vara ett måste eller ett krav. Det ska vara njutning, avslappning och glädje. Är man nybörjare inom träning kan det vara svårt att se njutningen i det men med tiden blir det en del av ens livstil och något man ser fram emot, inte plågas av.

Semestern och sommaren kan vara en rolig tid att testa nya saker! Nya träningsformer, använda fantasin och pressa sig själv till nya gränser!


If it doesn't HURT you AINT done the WORK!!





För mig är sommaren definitivt en tid att testa nya saker! Har provat på BJJ, Boxning, Tabata/Intervall-träning och jag har pressat mig själv utanför min bekvämlighetszon. Där vi så ofta stannar. Det är jättebra att gymmen ändrar om i schemat under sommaren. Det gör att vissa pass försvinner och ligger på andra tider vilket gör att folk MÅSTE testa lite nya saker :) Det är så många som har sitt inrutade schema varje vecka! De har glömt det viktigaste!

VARIERA DIN TRÄNING! Annars dalar resultatskurvan och motivationen riskerar att sjunka. Enligt "rekommendation" ska man byta träningsprogram var 7:e vecka (läst någonstans). Jag skulle vilja säga att man ska byta oftare, låta slumpen avgöra någon gång, hänga på en kompis en annan gång och kanske bara vända helt på veckan :) Det är när musklerna får jobba på lite olika, ovana sätt som resultaten fortsätter att synas. Det är då vi blir starka! Detta gäller även saker i det vanliga livet, våga bryta vanor!

När träningen börjar kännas bra, lätt och skönt..... BYT/ÖKA VIKTEN!


Min semester kommer utspela sig i Spanien, Torrevieja mer exakt. Har redan börjat spåna på olika workouts. Kommer köra mkt intervall och Tabata på stranden. Hur skönt låter inte det?! 2 pass om dagen ibland kanske? Kommer ha med mig min snorkelutrutning så några långsim kan också räknas in. Ska dra iväg och dyka med PADIcentret som finns där. DET ÄR INTE LÄTT! Sist var vi nere i lite över 50 min i strömt vatten. Mina ben var som gelé dagen efter kan jag säga! Har även hittat 4 olika anläggningar med BODYCOMBAT® på schemat!! Ska kolla in om det kan vara något :) Dessutom ska jag och min reskompis besöka ett vattenland! Bli barn på nytt :D Det lär ju springas massa upp för trappor och till olika kanor hihi.

För mig handlar det om att ha tid att träna precis hur jag vill och när jag vill. Utan att känna någon stress över vardagliga saker. På gymmet kallar vi detta Aktiv-semester!

Dessutom måste jag hålla mig i trim till SUPERSATURDAY 2011!!! Direkt efter semestern :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0